Medicijnen

Wanneer je als patiënt medicijnen nodig hebt moet je in bijna alle gevallen als je naar een apotheek gaat geld bij je hebben. Als je klachten hebt wat betreft medicijnen dan kun je hiervoor naar de patiënten federatie. Onlangs kon je lezen dat de patiënten federatie een meldactie is begonnen voor patiënten naar hun ervaringen met medicijnverstrekkers. De patiënten federatie wil in beeld brengen wat je als patiënt voor moeilijkheden hebt door het voorkeursbeleid: het beleid van zorgverzekeraars om in de meeste gevallen geen dure merkmedicijnen meer te vergoeden.

Ook is het zo dat de patiënten federatie, voor je in de gaten houdt of je als patiënt goed wordt begeleid wanneer je moet overstappen op een ander, meestal goedkoper medicijn. Je wordt op dat moment als patiënt van het kastje naar de muur gestuurd, huisartsen en apothekers willen dat het beleid wordt bijgesteld. Als je als patiënt bepaalde medicijnen nodig hebt en de arts geeft je geen verklaring van medische noodzaak, terwijl je voor het alternatieve medicijn allergisch bent, kun je als patiënt nergens terecht, terwijl medicijnen erg belangrijk zijn, zegt de patiënten federatie.

Sta je bij een apotheek aan de balie dan worden de assistentes overstelpt met klachten van patiënten die hun vaste medicijnen niet meer vergoed krijgen. Wanneer je als patiënt een verklaring van medische noodzaak krijgt van de huisarts dan wil de zorgverzekeraar nog wel tot vergoeding overgaan. In een artikel van de huisartsenvereniging LHV wordt geadviseerd te stoppen met het tekenen van deze verklaringen. Het is om deze reden dat je als patiënt bij de apotheek in een erg lastig pakket komt omdat je nooit van te voren weet of je de medicijnen wel of niet vergoed krijgt. Je kunt het beste met de huisarts overleggen welke medicijnen voor jou wel of niet vergoed worden.



Leave a Reply